Κατά τους καλοκαιρινούς μήνες ένα συχνό φαινόμενο είναι το πρήξιμο των ποδιών (οίδημα), ιδιαίτερα σε ανθρώπους που περνούν πολύ χρόνο όρθιοι. Πρόκειται για το αποτέλεσμα μιας μη φυσιολογικής συσσώρευσης υγρών. Επειδή το υγρό ρέει κατηφορικά, λιμνάζει στα χαμηλότερα μέρη του σώματος.

Η υπερβολική κατακράτηση υγρών μπορεί να προκληθεί από πολλά πράγματα, συμπεριλαμβανομένης της κατανάλωσης υπερβολικού αλατιού, της ζέστης, της κατανάλωσης αλκοόλ ή της ορθοστασίας για μεγάλο χρονικό διάστημα. Παράγοντες κινδύνου για εμφάνιση οιδήματος κάτω άκρων είναι η μεγάλη ηλικία, η παχυσαρκία και μια πάθηση που ονομάζεται φλεβική ανεπάρκεια, κατά την οποία οι φλέβες των ποδιών δυσκολεύονται να σπρώξουν το αίμα πίσω προς την καρδιά.

Ορισμένα φάρμακα μπορεί επίσης να προκαλέσουν οίδημα. Συνήθως ενοχοποιούνται τα αντικαταθλιπτικά, τα στεροειδή, φάρμακα για την αρτηριακή πίεση και οι ορμόνες, όπως αυτές που δίδονται στην ορμονοθεραπεία μετά την εμμηνόπαυση ή στα αντισυλληπτικά χάπια. Κοινό χαρακτηριστικό του φαρμακευτικού οιδήματος είναι ότι συνήθως υποχωρεί όταν το φάρμακο διακόπτεται ή η δόση μειώνεται.

Τέλος, το πρήξιμο μερικές φορές προκαλείται από ένα ιατρικό πρόβλημα, όπως ένας θρόμβος αίματος στο πόδι, μια μόλυνση, ένας τραυματισμός ή – σπανιότερα – καρδιακή, νεφρική ή ηπατική ανεπάρκεια.

Ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις, η αιτία του οιδήματος είναι αθώα υπάρχουν μερικά χαρακτηριστικά που δείχνουν σοβαρότερο πρόβλημα, όπως η αιφνίδια εμφάνιση οιδήματος, η εμφάνιση οιδήματος μόνο στο ένα πόδι καθώς και η ταυτόχρονη παρουσία κι άλλων συμπτωμάτων όπως ερυθρότητα και πόνος, πυρετός, δύσπνοια, πόνος στο στήθος,

Εάν ωστόσο το οίδημά δεν προκαλείται από ιατρικό πρόβλημα, υπάρχουν ορισμένες στρατηγικές στο σπίτι που μπορούν να βοηθήσουν.

  • Μείωση της πρόσληψης του αλατιού. Το νάτριο που βρίσκεται στο αλάτι συγκρατεί νερό, γι’ αυτό πρέπει να μειωθεί, τόσο με την αποφυγή επιπλέον αλατιού στο φαγητό, όσο και με την αποφυγή έτοιμων γευμάτων που είναι πλούσια σε αλάτι.
  • Βάλτε τα πόδια ψηλά. Εάν έχετε λίγα λεπτά, σηκώστε τα πόδια σας πάνω από την καρδιά σας όταν κάθεστε ή ξαπλώνετε. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του πρηξίματος, όπως και το να βάζετε ένα μαξιλάρι κάτω από τα πόδια σας τη νύχτα ενώ κοιμάστε.
  • Χρήση ειδικών καλτσών. Αυτές παρέχουν πίεση στις φλέβες στα πόδια για να βοηθήσουν στην κίνηση του αίματος προς την καρδιά.
  • Ασκήσεις όπως το περπάτημα, η κίνηση των αστραγάλων και οι διατάσεις μπορούν επίσης να μειώσουν το πρήξιμο βοηθώντας στην ώθηση του αίματος πίσω προς την καρδιά.
  • Τα φλαβονοειδή ασκούν θετική επίδραση στην κυκλοφορία του αίματος. Ενισχύουν τις δομές του κολλαγόνου και έχουν προστατευτική επίδραση στα τοιχώματα των αιμοφόρων αγγείων, βελτιώνοντας την ελαστικότητά τους. Αν και ο ακριβής μηχανισμός είναι άγνωστος, εικάζεται ότι αυξάνουν έμμεσα τα επίπεδα του μονοξειδίου του αζώτου, τη χημική ουσία που χαλαρώνει και προκαλεί διαστολή στα αγγεία. Κλινικές μελέτες έχουν δείξει την αποτελεσματικότητα αυτών των ενώσεων σε φλεβικές ανεπάρκειες και σε περιπτώσεις κιρσών, ευρυαγγειών, οιδημάτων και διαβητικών αγγειακών παθήσεων. Τα φλαβονοειδή δεν μπορούν να παραχθούν από τον οργανισμό αλλά λαμβάνονται μέσω της διατροφής και συμπληρωμάτων διατροφής.

Η εταιρεία HealthSign συστήνει το HSSuperAntioxidant, έναν συνδυασμό αντιοξειδωτικών και φλαβονοειδών και την HSVitaminCPlus

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Mechanisms in fluid retention – towards a mutual concept. Mathis N Mottelson , Christoffer C Lundsgaard , Søren Møller Clin Physiol Funct Imaging. 2020 Mar;40(2):67-75.